Opleiding verkeersregelaar

Rick Mulders

"Hospitality en communicatie" dat maakt de verkeersregelaar.

Hallo allemaal,

Mij is gevraagd een stukje te willen vertellen over verkeersregelaars. Zoals ik bekend sta in Nederland kan ik uren dagen en weken vertellen over deze branche. In één woord kan ik de beroepsverkeersregelaar 'hospitality" toebedelen.

De verkeersregelaars branche heeft over de laatste jaren veel professionalisering meegemaakt. Verschillende organisaties in Nederland leveren netjes haar diensten. Mbt tot de opleiding valt er volgens mij nog veel te verbeteren. Inmiddels geef ik al meer dan 8 jaar les aan komende verkeersregelaars.  "Verkeersregelaars zijn dienstverleners" zo open ik de theoretische leerweg. Dienstverlening is een groot goed tegenwoordig. Wat is dan die dienstverlening? Zo ben ik van mening dat, dat wat je uitstraalt ook waar moet maken. Vele verkeersregelaars rijden rond met voertuigen voorzien van allerlei vergelijkbare voertuigen van de overheid. Dat is simpelweg niet passend. Ook de werkkleding is een hoop over te doen! Koppelriemen, zwarte broeken legerschoenen en allerlei koppelelementen die de verkeersregelaar de uitstraling geven van een handhaver. Het storende element van kleding vind ik de epauletten die worden opgedaan met vaak zilveren en of gouden strepen. Wat wil men uitstralen en hoe wil men door het publiek gezien worden. Wat is het verwachtingspatroon van onze weggebruikers?

Als verkeersregelaar heb je de taak om frustraties van weggebruikers te de-escaleren. Men heeft een publieke taak. Immers men staat midden op de openbare weg. Een verkeersregelaar heeft de taak om het verkeer zo natuurlijk mogelijk te laten stromen in onoverzichtelijke situaties. 

Mijn insteek tijdens de opleiding is naast regelgeving ook gericht op communicatie. Communicatie is de grootste factor binnen het zijn als verkeersregelaar. Immers men heeft naar mijn optiek uw gehele lichaam nodig om te communiceren. Zoveel verschillende doelgroepen op de openbare weg komen voorbij. Het is aan ons om daar als een echte gastheer mee om te gaan. 

Omdat agressie nummer 1 het wegverkeer is in Nederland, moet men zich beseffen dat de verkeersregelaar een makkelijk projectiel is om slachtoffer te worden van agressie en ongelukken. 

Verkeersregelaars kunnen nog zoveel doen aan commerciële dienstverlening. In onze opleidingen wordt hier erg veel aandacht aan besteed. Immers iedereen wil ongeschonden terugkomen van zijn of haar werk. Als verkeersregelaar heb je geen invloed op het gaspedaal van de bestuurder. U kunt wel een gunfactor creëren.

 

"Persoonlijke zakagenda's"

Hier lopen gedachtegangen uit elkaar. Immers verkeersregelaars zijn erg gericht op de naleving van hun taak. Maar is dit wel passend in de huidige samenleving. Ik zet de stelling empathie in mijn verhaal aan u. In Nederland hebben we 19 miljoen inwoners en het drukste maar ook mooiste wegennetwerk van Nederland. 3000 km snelweg waaraan dagelijks wordt gewerkt. Dat moet voor persoonlijke zakagenda's van weggebruikers altijd goed zijn. Helaas is dit niet mogelijk. Empathie is dan ook van groot belang. Verkeersregelaars die hierin moeten opereren worden veelvuldig geconfronteerd met frustratie. Daar moet je wel als verkeersregelaar op zijn ingesteld.

Uitstraling en houding en communicatie zijn voor de verkeersregelaar een professie. Als een duizendpoot stel je rust centraal in je regelwerk. Van groot belang is dan ook dat de verkeersregelaar met de uiterst vakkundige communicatie te werk gaat. Dat leert men niet. Dat moet een tweede natuur zijn. Zoveel verschillende invloeden kunnen de communicatie verstoren voor niet alleen de weggebruikers maar ook voor de verkeersregelaar. Train u zelf in het vak communicatie. In de huidige samenleving liggen onze belangen bij Internet en social media. Mensen worden geleefd door door de mobiele telefoon. Immers je hebt niet alleen je hele familie op zak maar ook alle gegevens op je mobiel staan. Weggebruikers zullen tijdens hun weg hier gebruik van maken. Als verkeersregelaar levert dit naast vervelende situaties ook gevaarlijke situaties op. Om als verkeersregelaar weggebruikers aan te spreken in het verkeer moet de verkeersregelaar de weggebruiker uit het, zoals ik het noem de "droomwereld" halen! Dat levert soms gevaarlijke situaties op. 

Het regelen van het verkeer is niet alleen het regelen van het verkeer. Er komt ozo veel meer kijken bij communicatie op het wegdek. Na mijn jaren ervaring als ondernemer en instructeur binnen verschillende veiligheidsopleidingen ben ik erachter gekomen dat men kan iemand nog zoveel willen leren, uiteindelijk is het de kandidaat die het moet gaan doen. 

Lesgeven is een passie waar ik blijkbaar in Nederland erg bekend mee ben geraakt. Inmiddels meer dan 6000 kandidaten zijn u voor gegaan. 99% slagingspercentage. Een beetje trots heb ik hiervan wel gekregen. Maar ook u als lezer die graag de wereld wil verkennen als verkeersregelaar, U bent van harte welkom.

Tot ziens allemaal.

Met vriendelijke groet,

Rick Mulders

 

­