De opleiding tot verkeersregelaar in Nederland OIV NeVeTe

Kleding van verkeersregelaars

22 jaar vertrouwen in Nederland. Kwaliteit, ontwikkeling en bovenal iedereen is welkom.

De opleiding tot verkeersregelaar

Wat leuk dat je verkeersregelaar gaat worden. Met ons stappenplan gaan we je wens omzetten naar realiteit. Inmiddels zijn ruim 16.000 verkeersregelaars je voorgegaan. Daar hoor jij toch bij?

BRL 9101 verkeersregelaar

Dat is leuk, meer verdieping van het vak verkeersregelaar. De taak van een verkeersregelaar wordt besproken. Welke rol heb je bij werk in uitvoering. Wij zorgen voor de juiste certificering.

Examen verkeersregelaar

Het examen van de beroeps-verkeersregelaar bestaat uit 2 onderdelen. Een theorie examen en een praktijk examen. Beide examens dien je volledig positief te hebben afgerond. Lees meer...

Niet twijfelen, even nalezen.

Kleding van verkeersregelaars

Kleding van verkeersregelaars staat in de Staatscourant van 2009 vastgelegd, wat voor kleding verkeersregelaars moeten dragen. Dit is belangrijk voor de herkenbaarheid en effectiviteit van hun taak. We hebben de meest voorkomende vragen over deze kleding voor je verzameld.

  1. Geen Uniform
    Het is goed om te begrijpen dat de kleding van een verkeersregelaars géén officieel uniform is. Dit betekent dat de regels omtrent het dragen van uniformen, zoals epauletten (schouderinsignia) of andere versieringen, niet van toepassing zijn. Verkeersregelaars mogen bijvoorbeeld geen epauletten dragen, omdat deze geen functie hebben in hun rol.

  2. Geen Rangen of Standen
    Er zijn geen rangen of standen voor verkeersregelaars. Dit houdt in dat iedere verkeersregelaar gelijk is en dat je niet kunt zien of iemand een hogere of lagere positie heeft op basis van hun kleding. Dit is bedoeld om een gevoel van gelijkheid en samenwerking te bevorderen.

  3. Strepen en Beveiliging
    Soms zie je op de kleding strepen die kunnen lijken op die van beveiligers. Deze zijn echter niet bedoeld om iets te betekenen voor verkeersregelaars. Dit idee van strepen is overgenomen vanuit de beveiliging, waar ze vaak worden gebruikt. Maar voor verkeersregelaars dragen deze strepen geen praktische waarde bij.

  4. Verwachtingen van Weggebruikers
    Weggebruikers kunnen bepaalde verwachtingen hebben over hoe een verkeersregelaar eruitziet. Ze kunnen denken dat verkeersregelaars meer autoriteit hebben als ze bepaalde kleding of insignia dragen. Daarom is het cruciaal dat verkeersregelaars geen indruk wekken van handhaving of controle, omdat dat niet hun rol is. Hun taak is vooral om de verkeersstromen te begeleiden en de veiligheid te waarborgen.

Samenvattend: De kleding van verkeersregelaars is ontworpen om simpel, duidelijk en herkenbaar te zijn, zonder de verwarring van rangen of onnodige versieringen. Dit helpt hen om effectief hun werk te doen en om de weggebruikers op een positieve manier te benaderen.

De gele broek, wel of juist niet?

Laten we daar eens naar kijken! Voor verkeersregelaars zijn er duidelijke richtlijnen en instructies, die zijn opgesteld door het CROW, het Centrum voor Richtlijnen Grond-, Weg- en Waterbouw. Je kunt de publicatie over verkeersregelaars vinden in hoofdstuk 96B, waar precies staat wat er van je verwacht wordt.

Als je in de avond of nacht aan de slag gaat, is het verplicht om een gele broek met reflecterende biezen te dragen. Dit helpt je om goed zichtbaar te zijn, zelfs in het donker! Maar vergeet niet: dit zijn richtlijnen, en het is altijd goed om een taak risico-analyse te maken.


Denk aan het volgende,

  • Werkzaamheden: Wat ga je precies doen?
  • Omstandigheden: Hoe ziet het weer eruit? We weten allemaal dat het weer in Nederland snel kan veranderen! Het kan mooi weer zijn als je vertrekt, maar voor je het weet, sta je in een hevige bui. Ook de zon kan bestuurders verblinden, dus je zichtbaarheid is erg belangrijk.
 

Hier zijn een paar richtlijnen:

  1. Boa’s hoeven geen gele broek te dragen tijdens verkeersregelende taken.
  2. Hoveniers dragen geen gele broek overdag, maar het is slim om dit in de vroege ochtend en avond wel te doen voor de veiligheid.
  3. Stratenmakers hoeven geen gele broek te dragen omdat zij meestal niet in de avond of nacht werken.
  4. Korte gele broeken zijn niet toegestaan! Ze bieden onvoldoende bescherming tegen verbranding of steenslag. Dit geldt ook voor evenementenverkeersregelaars.
  5. Uitvoerders die kortstondig het verkeer regelen bij de bouw, hoeven ook geen gele broek te dragen.


Voor je taak risico analyse: 

  1. Weersomstandigheden: Is het mistig, regent het of sneeuwt het?
  2. Gladheid van de weg: Is er ijzel of sneeuw?
  3. Ondergrond: Sta je op asfalt, klinkers of misschien op een zandweg?
  4. Locatie: Sta je in een druk industrieel gebied of op een rotonde?
  5. Zichtlocatie: Hoe goed ben je zichtbaar? Sta je vlak na een bocht of in een gebied met veel reclameborden die weggebruikers afleiden?

Door al deze factoren mee te nemen, zorgen we ervoor dat iedereen veilig aan het werk kan!

De jas of hes van de verkeersregelaar?

Stel je voor: de hes van onze verkeersregelaar is een echte blikvanger! Met een fluorescerend gele bovenkant en een sprankelend oranje onderkant, zorgt deze outfit ervoor dat je nooit over het hoofd gezien wordt! Het scheidingsvlak tussen deze vrolijke kleuren ligt precies bij de armsgaten, wat zorgt voor een frisse en heldere uitstraling.

Over dat vrolijke scheidingsvlak loopt een schitterende retro-reflecterende grijze streep van maar liefst 50 mm breed. Deze streep glinstert als een ster in het donker! Ook bovenaan het oranje gedeelte zit zo’nzelfde glinsterende streep, die je met een knipoog begroet op 50 mm boven de onderkant. Tussen deze horizontale strepen zijn aan weerszijden van de armsgaten twee verticale strepen aangebracht, die samen een prachtige oranje rechthoek vormen. En alsof dat nog niet genoeg is, is er in deze rechthoek ook een driehoek gemaakt van datzelfde vrolijke grijze materiaal! Deze driehoek is zo groot mogelijk, maar raakt nooit de grijze strepen. Perfectie in de details!

De voor- en achterkant van de hes zijn identiek, met een speelse V-hals aan de voorkant. Als er een opening aan de voorkant is, dan blijft het retroreflecterende patroon mooi intact, zelfs als er een ritssluiting is. Je kunt de hes ook zonder opening dragen; dan trek je hem gewoon over je hoofd aan. Super handig!

Een logo?

En laten we de finishing touch niet vergeten: op de linkerkant van de hes kan een sprankelend logo van je bedrijf worden toegevoegd, tot 11×11 cm groot. Geen zorgen, het logo past perfect zonder de glinsterende patronen te bedekken!

De kleuren van de verkeersregelaarskleding stralen in het CIE-kleurendiagram, en de coördinaten van deze kleuren staan vermeld in onze vrolijke tabel! Zorg ervoor dat de minimale luminantiefactor van het fluorescerend oranje 0,40 cd/m² bedraagt, voor het fluorescerend geel 0,70 cd/m² en voor het retroreflecterend grijs 0,10 cd/m². Onze minimale retroreflectiecoëfficiënten, die glans en veiligheid bieden.

Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars  Kleding van verkeersregelaars