De opleiding tot verkeersregelaar in Nederland OIV NeVeTe

Kleding van verkeersregelaars

Kleding van verkeersregelaars #Hoedan.....

Kleding van verkeersregelaars

Help' wat moet ik dragen als verkeersregelaar.

Hoe zit het nu eigenlijk met de kleding van verkeersregelaars? Geen zorgen, we gaan het je haarfijn uitleggen – en ja, er komt een gele broek bij kijken, maar geen zorgen, het is niet zomaar een modefoutje!

Laten we beginnen bij het begin: herkenbaarheid. Want net zoals je de politie al van verre kunt spotten – die iconische uniformen werken nou eenmaal goed – moeten ook verkeersregelaars opvallen. Dus, hoe hebben ze dat geregeld? Wel, in 2009 besloot de Staatscourant om verkeersregelaars een make-over te geven. Geen glitter en glamour, maar een geel-oranje jas met een flinke dosis reflectie. Denk aan strepen en een driehoek die je zelfs met je ogen dicht nog zou kunnen herkennen – al raden we dat niet aan als je achter het stuur zit.

De wetgever was hier heel duidelijk over: “Draag die jas of hes, en je bent klaar om het verkeer te regelen!” Maar ja, de meningen hierover zijn verdeeld. Net als over ananas op pizza – het blijft een kwestie van smaak, of in dit geval, veiligheid.

Als je de intensieve – maar gelukkig korte – opleiding tot beroeps-verkeersregelaar hebt afgerond, ontvang je een aanstellingspas. Wat kun je daarmee? Nou, in Nederland mag je dan officieel auto’s en fietsers dirigeren alsof je een verkeersdirigent met een dirigeerstokje bent. Deze opleiding is trouwens ook populair bij BOA’s, toezichthouders en mensen die professioneel met verkeer omgaan – letterlijk.

En dan zijn er de verschillende ‘takken van sport’ in het verkeerregelen. BOA’s hebben bijvoorbeeld een veelzijdige taak. Ze regelen het verkeer om gevaar en chaos te voorkomen bij ongevallen, calamiteiten en situaties waarbij de verkeerslichten dienst weigeren – omdat zelfs stoplichten af en toe een pauze nodig hebben. BOA’s moeten nog steeds die kenmerkende verkeersregelaarsjas of -hes dragen, en ze kunnen er zelfs hun eigen BOA-logo op plakken.

Wegwerkers werken onder de vlag van tijdelijke verkeersmaatregelen. Zichtbaarheid is hierbij cruciaal, vooral in het donker of in onoverzichtelijke situaties. Volgens de CROW-richtlijnen (dat zijn de verkeersregelaars van de verkeersregels) moeten ze in die gevallen een gele RWS-broek dragen – en ja, die laat ik je zo zien op een foto, want niets zegt “veiligheid” zoals een fluorescerende broek.

Nu is er wel wat weerstand bij sommige werkgevers van verkeersregelaars. Ze volgen de wet strikt, maar de CROW richtlijnen zijn net zo belangrijk, vooral als het gaat om veiligheid en zichtbaarheid. Er is onderzoek gedaan door een college van deskundigen dat benadrukt dat verkeersregelaars in onoverzichtelijke situaties goed herkenbaar moeten zijn. Denk aan plekken zoals kruisingen, rotondes, en rijbanen na een bocht – of waar een grote boom of een billboard het zicht belemmert.

En dan, de gele RWS-broek. Ja, het klinkt misschien alsof je klaar bent voor een rol in een veiligheidsmusical, maar het is serieus belangrijk. Het onderscheidt beroeps-verkeersregelaars van wegwerkers, die volledig in het oranje-rood zijn gehuld tijdens hun werk. Het negeren van dit onderzoek is alsof je de handleiding van een IKEA-kast overslaat – je kunt het doen, maar is het verstandig?

Tot slot, de BRL 9101-richtlijn . Als dit wordt geëist, moet je niet alleen gecertificeerd zijn, maar ook die gele broek dragen. Want ja, zelfs verkeersregelaars moeten soms een mode veiligheids-statement maken – en in dit geval gaat het om veiligheid boven alles.

Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars  Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars Kleding van verkeersregelaars

Kleding van verkeersregelaars